O2 arena slaví dvacet let

8. dubna 2024

Největší česká multifunkční hala, pražská O2 arena, 27. března oslavila dvacet let své existence v kulturním a společenském životě lidí nejen z České republiky. Od své první oficiální mezinárodní akce, Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2004, dosud přivítala více než 13 milionů diváků. Právě světový šampionát v hokeji byl impulsem k její výstavbě. „Vznikem O2 areny se nám otevřely dveře nejen do kulturního světa hudebních hvězd, ale také do nejvyššího patra prestižních sportovních akcí, pro které jsme konečně měli vyhovující a dostatečně vybavenou halu,“ říká Robert Schaffer, ředitel O2 areny a O2 universa a předseda představenstva společnosti Bestsport, která je vlastníkem a provozovatelem obou objektů. Do vedení společnosti Bestsport, a.s. nastoupil v roce 2011. V březnu 2008 se hala přejmenovala na O2 arenu a od roku 2012 je součástí skupiny PPF.

Za dvacet let navštívilo O2 arenu více než třináct milionů diváků. Uskutečnilo se v ní přes dva tisíce akcí. Čtyřicet procent z nich tvoří zejména lední a sportovní akce, čtyřicet hudební koncerty a dvacet procent zastupují rodinné show, taneční a korporátní akce.  

 Návštěvnický rekord z hudebních akcí stále drží americká kapela Metallica, na kterou v roce 2018 přišlo 20 174 diváků. Nejnavštěvovanějším českým interpretem je skupina Kabát, na kterou v roce 2017 dorazilo 20 083 fanoušků. Nejatraktivnější sportovní události byly hokejové šampionáty v roce 2004 a 2015. Očekává se, že ten letošní přiláká rekordní návštěvnost.

„O2 arena rok co rok dokazuje svůj plánovaný víceúčelový směr a umožňuje konání akcí různých žánrů i složitá technická řešení velkolepých show, jaká jsou v moderních arénách nutností. I po dvaceti letech stále nabízí dostatečný komfort i požadované technologie pro globální hvězdy,“ zmiňuje Stanislava Doubravová, programová ředitelka, která připravuje program už od samého počátku.

V programu O2 areny se za dvacet let vystřídala nejzvučnější jména světových interpretů, jako Madonna, Elton John, Beyoncé, Imagine Dragons, Justin Timberlake, Paul McCartney, Robbie Wiliams, Kylie Minogue, Hans Zimmer, Backstreet Boys, Leonard Cohen, Justin Bieber, Celine Dion, Elton John, Depeche mode, Phil Collins nebo nizozemský houslista André Rieu či Luciano Pavarotti a další.

Z českých interpretů v O2 areně vystoupili například Lucie Bílá, Kryštof, Pražský výběr, Team, Miro Žbirka, Ewa Farná, Adam Plachetka, několikrát za sebou arenu vyprodal třeba Karel Gott, Leoš Mareš, Lucie, Queenie, Marek Ztracený nebo Mirai.

Sportovní akce patří do programové nabídky od samého počátku. Hokej, bruslení, volejbal, basketbal, atletika, florbal, box, motokros, aerobik, MMA, stolní tenis nebo i třeba sumo či rodeo – to jsou všechny sportovní kabáty, které O2 arena umí obléknout. Nejčastěji se zde hrají hokejová utkání , i vzhledem k působení domácího týmu HC Sparta Praha. Mezi nejnavštěvovanější akce vždy patřily ty tenisové, ať už se jednalo o finále Fed Cupu, Davis Cupu nebo úspěšného prvního ročníku Laver Cupu. Závody ve freestyle motokrosu FMX, MMA večery nebo parkurové závody Prague Playoffs zde probíhají již několik let po sobě.

O2 arena přináší zážitky pro návštěvníky, ale také významnou hodnotu pro veřejný rozpočet nebo turismus.

Nová studie Metropolitní univerzity Praha ukázala zajímavá fakta o dopadech provozu O2 areny nejen na veřejné finance. Vytvořená studie brala v potaz průměrné spotřební chování návštěvníků od nákupu vstupenky, přes catering až po nákup merchandisingového zboží a nahlédla na vše optikou daní ve spojitosti se zaměstnáváním a investicemi společnosti Bestsport, a.s. Výsledkem studie byla částka přes devět miliard korun, které jsou příjmem do veřejného rozpočtů za dvacet let existence O2 areny. Studie pražské univerzity navíc poukázala na pozitivní vliv existence O2 areny také na turismus, tvorbu pracovních míst nebo rozvoj místních komunit. ,,Jedinečnost O2 areny také přináší akce, které by zde jinak být vůbec nemohly, což přínos významně zvyšuje. V době napnutých veřejných rozpočtů je podnikání, které přináší nejen užitek zákazníků a zisk i firmě, ale i daně a odvody do rozpočtu, dvojnásob důležité. Činnost O2 areny vedle domácí poptávky aktivuje celý řetězec navazujících činností v cestovním ruchu, od dopravy přes ubytování po stravování a další kulturní aktivity,“ doplňuje Dominik Stroukal z katedry Mezinárodního obchodu Metropolitní univerzity Praha.